Verkkokauppajätti Alibaba Group houkuttelee suomalaisia elintarvike- ja lifestyle-brändejä Kiinaan

Lähde: Finpro
Tiedote 12.10.2016

Alibaba Group vieraili tällä viikolla Suomessa tapaamassa suomalaisia kuluttajatuotteiden valmistajia ja jälleenmyyjiä. Vierailun tavoitteena oli esitellä Alibaban kansainvälisiä verkkokauppapaikkoja kuten Tmallia ja Tmall Globalia suomalaisille elintarvike- ja lifestyle-brändeille. Finpron ja Alibaban Helsingissä isännöimä tilaisuus tarjosi yrityksille tietoa ja keinoja Alibaban 434 miljoonan kiinalaisen asiakkaan tavoittamiseksi.

Alibaban operoima Tmall on maailman suurin kuluttajille tarkoitettu verkko- ja mobiilikauppapaikka. Sen ulkomaille suunnattu alusta Tmall Global sallii ulkomaisten kauppiaiden myydä tuotteitaan suoraan kiinalaisille kuluttajille. Alusta tarjoaa suomalaisille yrityksille edullisen ja helpon täyden palvelun väylän satojen miljoonien kiinalaisten kuluttajien ulottuville.

– Kiinan markkinat ovat loistava mahdollisuus suomalaisille brändeille ja yrityksille. Kiinalaiset kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia korkeasta laadusta ja kansainvälisistä tuotteista. Alibaba haluaa toimia kaikenkokoisten suomalaisyritysten kanssa tämän tarpeen täyttämiseksi. Useiden eri alojen yritykset Suomessa myyvät tuotteitaan jo nyt alustojemme kautta, ja me haluamme olla mukana rakentamassa tätä menestystarinaa tuomalla Kiinan-markkinoille entistä laajemman valikoiman suomalaisia tuotteita, sanoo Alibaba Groupin Pohjoismaiden, Ison-Britannian ja Irlannin toiminnoista vastaava Amee Chande.

Kiinalaiskuluttajien kasvava kiinnostus ulkomaisia tuotteita kohtaan on seurausta kuluttajakäyttäytymisen muutoksista, kuten halusta erottautua yksilöllisemmin sekä huomion kiinnittymisestä tuotteiden alkuperään ja aitouteen. Rajat ylittävä kauppa on ollut yksi Kiinan verkkokauppamarkkinoiden nopeimmin kasvavista osa-alueista viime vuosina. Vuonna 2015 noin 5,5 % kaikista kiinalaisista internetin käyttäjistä teki ostoksia verkossa ulkomailta, ja lukumäärä on kasvussa. Tällä hetkellä Kiinassa on 720 miljoonaa internetin käyttäjää.

– Kiinan markkinat kiinnostavat Suomessa jokaisella toimialalla. Näemme suomalaisten kuluttajatuotteiden viennille kasvavia mahdollisuuksia Kiinassa. Etenkin ruoka- ja virvokealalla on nähty viime aikoina erinomaista menestystä. Finpro ja Alibaba ovat pitäneet yhteyttä noin vuoden ajan, ja olemme tänä aikana rakentaneet suomalaisten kuluttajabrändien tunnettuutta. Nyt järjestetty työpaja Tmallin ja Tmall Globalin kanssa oli suomalaisille kuluttajabrändeille hyvä tilaisuus löytää keinoja uusien kiinalaisten asiakkaiden tavoittamiseksi, kertoo Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi.

Ensimmäisessä 10.10.2016 järjestetyssä työpajassa Tmall ja Tmall Global esittelivät alustojaan ja havainnollistivat vaihe vaiheelta, kuinka myyntitoimintojen käynnistäminen kiinalaisasiakkaille tapahtuu. Työpajaan kutsuttuihin suomalaisiin yrityksiin kuuluivat muiden muassa Valio, Kiantama ja Reima.

– Kiina on yksi Reiman keskeisistä markkina-alueista ja toimimme jo aktiivisesti Tmall-alustan kautta. Olimme kuitenkin kiinnostuneita työpajan tarjoamista lisäopeista ja ideoista, joiden avulla pystymme palvelemaan kiinalaista asiakaskuntaamme entistä paremmin, sanoo Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.

– Tapaamismahdollisuus Alibaban kanssa oli hyödyllinen ja tuli juuri oikeaan aikaan Biokia-marjatuotteiden pari vuotta sitten alkanutta vientitoimintaa ajatellen. Kiina on yksi kohdemarkkinoistamme, ja kiinalaisen verkkokaupankäynnin mittakaavan ja kasvutahdin tuntien verkkokauppa on erittäin tärkeä myyntikanava Biokia-tuotteille. Terveellisen ruokavalion ja marjojen suosio kasvaa ympäri maailmaa, eikä Kiina ole poikkeus, kertoo Kiantaman myyntipäällikkö Panu Rautiainen.

Kiantama on suomalainen vuonna 1973 perustettu luonnonmarjojen jalostukseen erikoistunut suomalainen yritys, joka kehittää marjatuotteita ja raaka-aineita elintarvike-, luontaistuote- ja kosmetiikkateollisuuden käyttöön.

Finpro isännöi työpajan kahden johtamansa Team Finland -kasvuohjelman yhteistyöhankkeena. Finnish Lifestyle Asia -kasvuohjelma tukee suomalaisten lifestyle-brändien myyntiä Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa, ja Food from Finland -kasvuohjelma edistää suomalaista ruoka- ja juomavientiä maailmanlaajuisesti. Team Finland -kasvuohjelmia rahoittaa työ- ja elinkeinoministeriö.

Alibaba Groupin pääkonttori. Kuva: Thomas LOMBARD, designed by HASSELL (architects).