TOMS kenkien virtuaalinen lahjoitusmatka

Porin jazzkadun TOMS- kojulla oli mahdollisuus  kokeilla virtuaalilaseja.
Porin jazzkadun TOMS- kojulla oli mahdollisuus kokeilla virtuaalilaseja.

TOMS lahjoittaa aina yhden uuden parin jokaista myytyä kenkäparia kohden. Lahjoituskengät menevät lapsille eri maihin, ja yli 70 maahan on jo lahjoitettu runsaat 45 miljoonaa paria. TOMS järjestää myös Giving Trip -matkoja, joille viedään sidosryhmiin kuuluvia ihmisiä. Kaikkia halukkaita ei voi kuitenkaan viedä maailman ääriin katsomaan minne lahjoituskengät menevät. Siksi onkin kehitetty virtuaalitodellisuuslasit, joiden avulla voi katsoa muutaman minuutin pituisen videon lahjoitusmatkalta Peruun. Nyt lasit ja muut komponentit ovat TOMSin maahantuojan Kari Heinosen käytössä Suomessa. Ensimmäinen kuluttajakontakti oli heinäkuun puolivälissä Porin Jazz-kadun TOMS -kojulla. ”Tällaista ei ole Suomessa näytetty millään alalla, saati sitten kenkähommissa”, toteaa Heinonen. ”Se miltä video näyttää katsottuna, selviää vain katsomalla itse. Leffan saa katsoa vain istualtaan, muuten alkaa pyörryttää. Sen verran vaikuttava tuo kokemus on”, hän lupaa. Ostopäivillä pääsevät kauppiaat ja sisäänostajat kokeilemaan, miltä virtuaalinen lahjoitusmatka tuntuu. Ensi keväänä pyöritetään muutamia TOMS tapahtumia eri paikkakunnilla ympäri Suomea, joissa sekä myymälöiden henkilökunta että kuluttajat pääsevät mukaan ”matkalle”.