TMA: Joulu on muoti- ja urheilukaupan tärkein sesonki

Lähde: Tekstiili- ja muotialat TMA ry 22.11.2017

Muoti- ja urheilukaupan tuotteet ovat säilyttäneet asemansa pukinkontissa. Alusvaatteet ja asusteet sekä urheiluvälineet ovat suosittuja lahjoja. Lisäksi joulu kasvattaa merkittävästi kodintekstiilien menekkiä.

Muoti- ja urheilukaupan joulusesonki on varhaistunut alkamaan jo marraskuun puolivälissä ja siksi sesongin merkitys alalla entisestään korostuu. Pehmeät ja kovat paketit päätyvät vastakin kuusen alle. Naisille ostetaan paljon alusvaatteita ja asusteita. Miesten ja lasten lahjoja ovat useimmiten vaatteet ja urheiluvälineet. Joulukuu on miesten ja lasten vaatemyynnin vilkkain kuukausi kerryttäen yli 13 % koko vuoden myynnistä.

Urheiluvaatteita ja -välineitä ostetaan suhteellisesti muotivaatteita enemmän. Pitkä aikavälin tilastoista voi lukea, että myöhään alkava talvi vain lisää urheiluvaatteita ja -välineitä pukinkontteihin.

– Jos esimerkiksi rannikolla on pidempi pakkasjakso jo ennen joulusesongin alkua, välineet ja urheiluvaatteet ostetaan ennen joulua. Erot ovat kuitenkin pieniä ja vuodesta toiseen joulu on säilynyt vaatteiden, asusteiden ja urheiluvälineiden tärkeimpänä sesonkina, kertoo Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Suurin merkitys joululla on kodinosastoille, joissa kodintekstiilien menekki joidenkin arvioiden mukaan yli kaksinkertaistuu.

– Pöytäliinat ja kattaustekstiilit kruunaavat joulupöydän ja erityisesti aikuisten lahjoissa vuodeliinavaatteet ja pyyhkeet ovat suosittuja, toteaa Kankaanpää.

 

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Tekstiili- ja muotialat TMA, +358 400 600 037, veli-matti.kankaanpaa@textile.fi.

Tekstiili- ja muotialat TMA ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat. www.textile.fi