Suomalaisyritykset vahvasti mukana Kööpenhaminan muotimessuilla

Lähde: Suomen Tekstiili ja Muoti ry.

Kööpenhaminan kansainväliset CIFF- ja Revolver-muotimessut (10.-12.8.2016) ovat Pohjoismaiden tärkein muodin kansainvälistymis- ja sisäänostotapahtuma. Suomesta mukana on tänä vuonna elokuussa kaksitoista brändiä: Aïno, Dixi Coat, Flare Collection, Frenn, Luhta, Ril’s, Noolan, AR by Anna Ruohonen, R-Collection, R/H Studio, Arela ja Ivana Helsinki.

Muotimessut ovat alan yrityksille edelleen tärkein näyteikkuna kansainvälistymiseen ja uusien sisäänostajien löytämiseen. Sekä CIFF että Revolver ovat isoja tapahtumaryppäitä, joihin osallistuu yhteensä satoja vaatebrändejä.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen on iloinen, että messuille osallistuu edustava joukko suomalaisia eturivin muotialan yrityksiä, joiden toiminta on jo kansainvälistä tai vahvasti kansainvälistymässä.

– Lisääkin yrityksiä mahtuisi mukaan. Meillä Suomessa on laadukkaita, erottuvia ja kansainväliset mitat täyttäviä brändejä. Suomalainen muoti on kansainvälisessä nosteessa, ja meidän on kyettävä hyödyntämään tämä mahdollisuus, Auvinen sanoo.

Suomalaisella muodilla on meneillään kansainvälistymisen buumi, jossa vahvoja markkina-alueita ovat etenkin Pohjoismaat ja Saksa. Ne ovat juuri Kööpenhaminan messujen vahvat kohdealueet. Kööpenhaminassa kohtaavat myös suomalaiset ostajat ja brändit.

Salossa toimiva Flare Trading on osallistunut Kööpenhaminan messuille kaikkiaan toistakymmentä kertaa. Toimitusjohtaja Larri Aaltonen kertoo, että messuilla päämääränä on hakea uusia asiakkaita ja hoitaa jo olemassa olevia asiakassuhteita.

– Kööpenhaminan messut ovat meille tärkeä tapahtuma, jossa tavoitamme kaikki Pohjoismaat ja olemme saaneet kontakteja myös muualle Eurooppaan, Aaltonen kertoo.

Pietarsaarelaisen Noolanin omistaja ja suunnittelija Marja Rak kertoo, että pienelle yritykselle messut ovat iso mutta kannattava sijoitus. Pitkäjänteisyys palkitaan, kun ensimmäisellä messukerralla tuotteisiin tutustuneet palaavat seuraavilla messuilla tekemään kauppoja. Noolan on löytänyt messujen kautta jälleenmyyjiä ja arvokkaita kontakteja,

– Tähtäimessämme on kasvu ja kansainvälistyminen sekä Noolanin tekeminen tunnetuksi. Painopiste on tässä vaiheessa erityisesti Pohjois-Euroopassa. Siihen Kööpenhaminan messut ovat juuri oikea paikka, Rak sanoo.

Anna-Kaisa Auvinen korostaa, että yritysten kansainvälistyminen tuo kasvua, ja alan mahdollisuudet näyttävät lupaavilta, mutta kasvu-ura vaatii pitkäjänteistä työtä ja osaamista. Suomeen tarvittaisiin lisää erityisesti hankinnan, myynnin ja markkinoinnin osaamista, jotta yhä useampi suomalaisyritys ponnistaisi kansainvälisille markkinoille,

– Suomalaisessa insinööritaloudessa rahoitusta on suunnattu etenkin tuotekehitykseen, mutta muotialalla tukea tarvittaisiin pikemminkin brändityöhön ja jakelun kehittämiseen, Auvinen sanoo.

CIFF45 - August 2015 (66 of 429)