Suomalainen muoti ja lifestyle esittäytyvät Finland Lifestyle & Design Fair -tapahtumassa Soulissa

Lähde: Finpro

Finland Lifestyle & Design Fair 8.-9.12.

Suomalainen muoti ja lifestyle esittäytyvät Finland Lifestyle & Design Fair -tapahtumassa Soulissa

Team Finlandin tämän vuoden muodin ja designin vientitapahtumat huipentuvat 8.-9.12. Soulissa, Etelä-Koreassa. Finland Lifestyle & Design Fair –tapahtumaan osallistuu 16 suomalaisyritystä, jotka tapaavat ostajia, maahantuojia, jakelijoita ja mediaa tavoitellen jalansijaa Etelä-Korean markkinoilla.

Monille muoti-, design- ja lifestyle-brändeille Etelä-Korea on yksi Aasian tärkeimmistä markkinoista. Finpro ja Team Finland ovat tänä vuonna tehneet lukuisia vienninedistämistoimenpiteitä Etelä-Koreassa. Kymmenet yritykset ovat osallistuneet erilaisiin tapahtumiin, kasvattaneet tunnettuuttaan, solmineet tärkeitä kontakteja ja tehneet kauppaa.

Toukokuussa Lotte -tavaratalossa Soulissa järjestettiin B2B-tapahtuma sekä pop-up-kauppa ja Suomen-delegaation mukana oli myös elinkeinoministeri Olli Rehn. Tänä syksynä Suomi oli erinomaisesti edustettuna Nordic Lifestyle Fair -tapahtumassa Shinsegae-tavaratalossa. Korealaiset ostajat ovat myös vierailleet Suomessa ja Finpron Korean-toimisto on auttanut yli 20 suomalaisbrändiä saamaan myyntiä Korean markkinoilla tänä vuonna.

Tämän vuoden viimeinen tapahtuma järjestetään 8.-9.12 Soulin Gangnamissa, paikkana Boundary. Finland Lifestyle and Design Fair -tapahtumaan osallistuu 16 suomalaisbrändiä: Marita Huurinainen, Gemmi, Lumi, Lovia, Formal Friday, Turo, Vejits, Papu Design, Magisso, Hukka Design, Mozo, Vallila, Lapuan Kankurit, Kauniste, Orthex ja Kiteen huonekalutehdas. Tapahtuman ohella Iittala, Fazer, Fiskars ja Magisso avaavat myös pop-up -liikkeen. Tapahtuman iltatilaisuudessa esiintyy suomalainen 21-vuotias naisartisti, Venior (Sony Music).

Miestenvaatebrändi Turo näkee Etelä-Korean lupaavana markkinana.

– Korea on markkinana mielenkiintoinen. Bisnespukeutumisessa se on voimakkaasti italialaisten brändien dominoima ja toisaalta korealaisilla on myös omat laadukkaat merkkinsä. Meidän alallamme kauppojen tekeminen vie aikaa. Monet ostajat saattavat seurailla brändejä monta vuotta ennen kuin ottavat tuotteet valikoimiinsa, joten kärsivällisyys on valttia. Emme olisi lähteneet näille mielenkiintoisille markkinoille ilman Finpron kasvuohjelmia. Niiden kautta voimme tavoittaa oikeat kontaktit – ja sen jälkeen meidän tehtävänämme on saada aikaiseksi myyntiä, sanoo Turo Tailorin myynti- ja markkinointijohtaja Timo Tuominen.

Suomalainen lifestyle ja pohjoismainen design kiinnostavat Etelä-Koreassa

Pohjoismaista designia arvostetaan Koreassa suuresti ja lifestyle-tuotteet kiinnostavat korealaisia kuluttajia, joille brändi ja sen tarina ovat erityisen tärkeitä.

– Suomalaiset lifestyle-tuotteet ovat kestäviä. Design on usein leikittelevää ja inspiraation lähteenä on ollut luonto. Tämä on korealaisten kuluttajien mieleen. Koreassa on kasvava kiinnostus suomalaisia muoti- ja lifestyle-brändejä kohtaan – potentiaalia on niin sisustuksen, vapaa-ajan, urheilun, kenkien, laukkujen kuin lemmikkieläin- ja design-tuotteiden saralla. On tärkeää löytää juuri oikeat paikalliset kontaktit, jotka ymmärtävät korealaisia kuluttajia ja tämän päivän trendejä, sanoo Yoon-Mee Kim Finpron Korean-toimistosta.

Designbrändi Magissolle Etelä-Korea tulee lähivuosina olemaan yksi tärkeimmistä ja kiinnostavimmista markkina-alueista.

– Meillä oli erittäin onnistunut kuluttajamyyntitapahtuma Shinsegae-tavaratalossa ja osa tuotteistamme myytiin loppuun muutamassa päivässä. Tärkeimmät jakelukanavat Magissolle tulevat olemaan yhteistyö tavarataloketjujen kanssa ja korkean profiilin verkkokauppa. Keskustelut ovat käynnissä suurten online-toimijoiden kanssa, sanoo Juhani Sirén, Magisson toimitusjohtaja ja perustaja.

Yhden henkilön kotitalouksia ja kokemuksellista kuluttamista

Etelä-Koreassa on 5,2 miljoonaa yhden henkilön kotitaloutta, jotka edustavat 27,2 prosenttia kaikista korealaisista kotitalouksista. Osuuden ennustetaan kasvavan 30 prosenttiin muutaman vuoden kuluessa.

– Vahvana suuntauksena nähdään lifestyle-myymälät, jotka painottuvat kokemuksellisuuteen, yhteisöllisiin arvoihin ja tarinankerronnallisiin elementteihin. Suuret jakelijat ja kaikki merkittävät muotiyritykset ovat myös ottaneet tämän strategian omakseen. Yhteinen näkemys on, että asiakkaat eivät tule tavarataloon vain ostosten vuoksi, vaan heitä on houkuteltava kokemuksellisuudella, Yoon-Mee Kim toteaa.

Lisätiedot:

Finpro: Program Director Jonna Wibelius (English, Swedish), +358 50 468 1764, jonna.wibelius@finpro.fi

Marketing & Communications Specialist Katja Viitalähde-Annala, katja.viitalahde-annala@finpro.fi, +358 50 395 6084

Finpron Korean-toimisto: Trade Commissioner Kim Yoon-Mee, +82 2 725 2076, yoon-mee.kim@finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimistossa 31 maassa Suomen ulkopuolella ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen