Seppälä vähentää muovin käyttöä puupohjaisilla Paptic-kasseilla

Suomalaisesta puusta valmistetut Paptic-kassit Seppälän käyttöön ensimmäisenä maailmassa

Papticin puusta valmistetut ostoskassit korvaavat muovikasseja Seppälän myymälöissä tästä päivästä alkaen. Suomalaisen Paptic Oy:n patentoimalla teknologialla voidaan valmistaa ympäristöystävällisiä kuitutuotteita, joilla on muovinkaltaisia ominaisuuksia. Paptic-kassit vastaavat EU:n lakimuutoksen luomaan tarpeeseen, jonka tavoitteena on vähentää muovikassien käyttöä. Paptic-kassien raaka-aineista 80 prosenttia on uusiutuvia, ja ne voidaan kierrättää kartonkikeräyksessä.

Seppälä on ensimmäinen Paptic-kassien käyttäjä

Paptic-kassit on tänään otettu käyttöön Seppälän myymälöissä ympäri Suomen. Suomalaisesta puusta Suomessa valmistettu Paptic-kassi sopii hyvin Seppälän brändiin:

– Seppälä pyrkii toiminnassaan valitsemaan aina vastuullisia ja kotimaisia ratkaisuja. Asiakkaidemme ympäristötietoisuus on vahvassa kasvussa, ja panostuksemme Paptic-kasseihin on tapamme vastata asiakkaidemme odotuksiin Seppälä-brändin vastuullisuudesta, sanoo Seppälän markkinointijohtaja Kati Kivimäki.

– Kiinnostuimme Paptic-materiaalista ja sen mahdollisuuksista jo sen tuotekehitysvaiheessa. Siksi olemme ylpeitä, että voimme olla ensimmäinen Paptic-kassien käyttäjä, Kivimäki iloitsee.

– Paptic-kasseja on saatavilla ensimmäisessä vaiheessa rajoitettu erä. Tavoitteena on saada asiakaskokemuksia täysin uudenlaisesta ostoskassista. Palautteen perusteella tuotetta kehitetään, ja myöhemmin on tarkoitus korvata merkittävä osa liikkeissä käytettävistä muovikasseista Paptic-kasseilla.

Paptic ja Seppälä kannustavat kuluttajia käyttämään kassin useaan kertaan haastamalla heitä ottamaan kuvia Paptic -kassien seuraavista käyttötarkoituksista ja julkaisemaan ne Instagram-tunnisteella #seppalalovespaptic.

Materiaali vastaa uuteen kysyntään

Euroopassa käytetään vuosittain 100 miljardia muovikassia, joka vastaa 180 kassin kulutusta per henkilö. Euroopan parlamentti on hyväksynyt vuonna 2015 direktiivin, jonka tavoitteena on muovikassien vähentäminen 80 prosentilla viiden vuoden aikana. Tämän vuoksi monet maat, kuten Iso-Britannia ja Ranska, ovat ottaneet käyttöön rajoituksia ja maksuja muovikassien käytölle. Esimerkiksi Ranskassa kielletään 1.7.2016 alkaen kertakäyttöisten, ohuiden (< 50 mikrometriä) muovikassien käyttö, ja kuluttajia ohjataan käyttämään paperi- ja uudelleenkäytettäviä kasseja. Paptic-materiaali vastaa suoraan uuden direktiivin luomaan kysyntään. Uuden Paptic-materiaalin raaka-aineista 80 prosenttia on uusiutuvia.

– Nyt viimeinkin on mahdollista valmistaa kassi, jossa yhdistyvät paperin ja muovin hyvät ominaisuudet. Paptic-materiaali yhdistää puukuidun uusiutuvuuden ja muovin monikäyttöisyyden. Olemme kuitenkin vasta kehityskaaren alkuvaiheessa, ja siksi haemme yhteistyössä Seppälän kanssa ideoita kuluttajilta uudelleenkäytettävän Paptic-kassin rooleista ihmisten arjessa, kertoo Papticin toimitusjohtaja Tuomas Mustonen.

Seppälän myymälöissä käytettävät Paptic-kassit ovat materiaalin ensimmäinen esilletulo. Tämän vuoden aikana Paptic-materiaalia tullaan näkemään myös muissa kauppaketjuissa ja pakkaussovelluksissa. Tällä hetkellä Paptic neuvottelee useiden kotimaisten ja kansainvälisten yritysten kanssa yhteistyöstä.

Lisätietoja:

Tuomas Mustonen
toimitusjohtaja, Paptic Oy
puh: +358 50 5987 516
tuomas.mustonen@paptic.fi

Kati Kivimäki
markkinointijohtaja, Seppälä Oy
puh: +358 46 876 1500
kati.kivimaki@seppala.fi

Paptic Oy
Paptic on suomalainen startup-yritys, joka on perustettu huhtikuussa 2015. Yritys keskittyy kestävän kehityksen teknologiaan sekä uusiutuvien, kierrätettävien puupohjaisten tuotteiden myyntiin ja markkinointiin. Papticin tavoitteena on tehdä Paptic-materiaalista yksi Suomen biotalouden vetureista ja kansainvälisen kasvun tähdistä. Papticin pilot-mittakaavan tuotantolaitos sijaitsee Espoon Otaniemessä. Yritys työllistää tällä hetkellä kahdeksan työntekijää.
www.paptic.com

Seppälä Oy
Seppälä on suomalainen perheyritys, jolla on yli sata myymälää Suomessa ja Virossa. Seppälän suomalainen suunnittelutiimi suunnittelee mallistoja naisille, miehille, nuorille sekä kouluikäisille lapsille. Seppälän omistavat Eveliina ja Timo Melentjeff.
www.seppala.fi