Puvustus varhaisessa suomalaisessa elokuvassa

Valokuvanäyttely Puvut kertovat elokuvateatteri Orionissa 24.3.–5.4.2015 valottaa 1920–30-lukujen suomalaista elokuvaa puvustuksen kautta. Millaista tuon ajan pukusuunnittelu oli ja oliko sitä? Miten puvustuksella kerrottiin tarinoita ja luotiin hahmoja?

Näyttelyn on kuratoinut tutkija Elena Trencheva Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Se on osa Kansallisen audiovisuaalisen instituutin elokuvateatteri Orionin Fashion Film Festival Vintage -esityssarjan ohjelmaa. Näyttely toteutetaan yhteistyössä Aalto-yliopiston Critical Costume -konferenssin kanssa.

Puvustus on edelleen akateemisesti varsin vähän tutkittu aihe, ja tämä on totta myös suomalaisen elokuvan kohdalla. Puvut kertovat tutkailee valokuvien kautta varhaisen suomalaisen elokuvapuvustuksen erityisyyksiä, kansallisuuden esittämistä ja puvustusta kerronnallisena keinona. Näyttelyyn on valittu otoksia elokuvista vuosilta 1922–1931, mm. KAVIn vastikään restauroima Anna-Liisa (1922), tukkilaistarina Tukkijoella (1928), Valentin Vaalan ja Teuvo Tulion Mustalaishurmaaja (1929) sekä komedia Aatamin puvussa ja vähän Eevankin (1931). Teemoihin jaetussa näyttelyssä kurkistetaan kulissien taakse ja sukelletaan tarinoihin. Kuvissa paljastuu, kuinka puvustuksen kautta merkittiin eroa maaseudun ja kaupungin välillä, rakennettiin kuvaa menneistä ajoista tai ilmaistiin muutosta hahmon elämässä ja identiteetissä. Mukaan mahtuu hattuloistoa, liehuvia helmoja, esiliinoja ja eksotiikkaa.

Fashion Film Festival Vintage -esityssarja juhlistaa muodin ja elokuvan yhteistä historiaa, joka on yhtä vanha kuin elokuva itse.  Vaikutteet liikkuvat kankaalta katsomoon ja toisin päin, ja puvustus on osa elokuvan kerrontaa ja lumovoimaa. Sarjan teemana on tänä vuonna muotitarinoiden klassikko, tuhkimosadut ja muodonmuutokset.

Elena Trencheva väitteli tohtoriksi vuonna 2008 Sofian National Academy of Theatre and Film Arts (NATFA) -korkeakoulusta aiheenaan semiotiikka tieteiselokuvan puvustuksessa. Parhaillaan hän luennoi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa puvustuksen alalla ja tekee tutkimusta projektissa Representations of Finnish identity through Costume in Early Finnish Cinema (1921–1931