Makialla takanaan ennätysvuosi, liikevaihto kasvoi yli 40%

Lähde: Mellakka Helsinki

Vaatemerkin uusi päätös: “Ei enää alennusmyyntejä”

Vaatemerkki Makialla on takanaan ennätyksellinen vuosi. Yrityksen liikevaihto kasvoi yli 40% ja myynti EU-alueella huikeat 60%.

“Meillä on ollut haasteemme vuosien varrella, mutta nyt olemme terveellä pohjalla ja tästä on hyvä jatkaa Makian kansainvälistä menestystarinaa. 2017 tulee olemaan meille iso vuosi”, iloitsee Makian kaupallinen johtaja Totti Nyberg.

Makia on saavuttanut liiketoiminnassaan tason, jossa sen ei enää tarvitse tuottaa kysyntää enempää tuotteita, vaan tilauskanta kohtaa tehtaiden tuotantominimit. Tämä tarkoittaa entistä eettisempää, ekologisempaa ja taloudellisempaa tuotantoa.

Samalla Makia kertoo luopuvansa alennusmyynneistä. Makian omissa kanavissa ja Makiaclothing.com verkkokaupassa ei tulla enää alennusmyyntejä näkemään. Sen sijaan pyrkimyksenä on kasvattaa sesongista toiseen jatkavien klassikkotuotteiden osuutta mallistoissa. Uusi hintastrategia koskee Makian omaa vähittäismyyntiä, Makian jälleenmyyjät saavat edelleen myydä Makian tuotteita alennuksin.

“Makian ideologiana on tehdä laadukkaita ja tyylikkäitä käyttövaatteita järkevään hintaan. Pyrimme luomaan aikaa ja kulutusta kestäviä klassikkotuotteita, joiden arvo säilyy sesongista ja vuodesta toiseen. Kestävää muotia kertakäyttötuotteiden sijaan”, kertoo Makian perustaja, brändistä vastaava Joni Malmi.

Makian kevätmallisto 2017 on otettu erinomaisesti vastaan, mikä näkyy jo saatavilla olevista läpimyyntiluvuista. Makian pääsuunnittelijan Jesse Hyvärin mukaan miesten muodissa on tällä hetkellä selvä positiivinen vire.
“ Kevään 2017 mallisto seuraa edellisen kesän aloittamaa taivalta kohti sesongittomampaa ajattelua. Olemme kasvattaneet sesongista toiseen jatkuvien tuotteiden määrää huomattavasti. Tämä suunta tulee jatkumaan tulevaisuudessa, haluamme tarjota luotettavia käyttövaatteita sesongista toiseen”, Hyväri kertoo.