Tule mukaan – liity Muotikaupan Liittoon

Muotikaupan Liitto tarjoaa jäsenilleen neuvontaa ja tietoa, tukea ja apua, alan kansainväliset ja kotimaiset verkostot sekä vaihtuvia etuja.

Varsinaiseksi jäseneksi voivat hakea jalkineiden, vaatetuksen, asusteiden ja tekstiilien sekä muun muoti- ja pukeutumisalan parissa toimivat vähittäiskauppaa harjoittavat yritykset kokoluokkaan katsomatta.

Yhteistyöjäseneksi voivat hakea vähittäiskauppaa harjoittamattomat alan yritykset – brändiyritykset, valmistajat, agentuurit, maahantuojat, edustajat, PR-toimistot, mediat, oppilaitokset ja muotikaupalle palveluita tarjoavat yritykset ja yhdistykset.

Sinun asiallasi

Muotikaupan Liiton tärkein tehtävä on vaikuttaa kauppiaan arkeen – tehdä siitä mahdollisimman kivutonta. Meidän tehtävämme on vaikuttaa yritystä ympäröiviin olosuhteisiin; kuunnella kauppiaiden, yrittäjien ja muiden alan tekijöiden tarpeita monipuolisesti, kanavoida kuulemamme toiminnaksi, olla tukena silloin kuin tukea tarvitaan. Näin sinä voit keskittyä olennaiseen eli kaupantekoon.

Kaupan jatkuvasti muuttuvasta rakenteesta huolimatta Muotikaupan Liitto on vaikuttanut jo lähes 100 vuotta kaikkien Suomen pukeutumistuotekauppiaiden puolesta. Muotikaupan Liitolla on satoja jäsenliikkeitä ympäri Suomea – aina Pohjoismaiden suurimmista ketjuista pieniin putiikkeihin asti. Maailman muuttuessa on myös edunvalvojaorganisaatio Muotikaupan Liitto keskittynyt yhä enemmän tuottamaan muotikauppiaiden erityistarpeisiin kohdistettuja palveluita.

Vaikutamme päätöksiin ja lainsäädäntöön yhdessä muiden toimijoiden kanssa – sekä kotimaiset että kansainväliset verkostomme ovat laajat ja ne ovat kaikkien jäsentemme käytössä. Hyödynnä siis niitä!  Muutostilanteet – joita on ollut runsaasti ja joita on odotettavissa tulevina vuosina lisää – haastavat alan toimijoita entisestään. Yhdessä näistä haasteista ja muutoksista on mahdollista päästä eteenpäin vieläkin vahvempana.

Etuja jäsenille

• Modin – muotikaupan ammattilehti
  • Jäsentiedotteet koskien mm. kaupan lainsäädäntöä ja sopimuksia, työehtoja, tilastoja, tutkimuksia ja alaa koskevia erityisasioita
  • Messumatkoja – tuettuja ja jopa täysin ilmaisia
  • Puhelinneuvonta työsuhdeasioista, lakien tulkinnasta, kuluttajavalitustapauksista, pukeutumisesta, trendeistä jne.
  • Lakimiespalvelut – maksuton puhelinneuvonta
  • Kaupan Liiton edunvalvonta ja verkostot
  • Suomen Yrittäjien palvelupaketti jäsenhintaan
  • SKJ:n kassajärjestelmä- ja verkkokaupparatkaisut jäsenhintaan
  • WindowsWear PRO –palvelu jäsenhintaan
  • Vaihtuvia etuja ja alennuksia hotelleissa, laivayhtiöillä jne.
  • Ilmoitushinnat Modinissa jäsenalennuksin
  • Mahdollisuus omien tapahtumiesi näkyvyyden edistämiseen kanavissamme
  • Mahdollisuus ehdottaa tai tuottaa sisältöä Modiniin
  • Oman asiantuntemuksesi tunnettuudenedistäminen alan toimijoiden keskuudessa
  • Verkostot – kollegat ja Muotikaupan Liiton yhteistyökumppanit niin kansallisesti kuin kansainvälisesti

Muotikaupan Liiton toiminta ja palvelut

Monitasoista tiedotusta
Muotikaupan Liitto tiedottaa jäsenistöään säännöllisesti ajankohtaisista asioista koskien kaupan lainsäädäntöä ja sopimuksia, työehtoja, tilastoja, tutkimuksia ja alaa koskevia erityisasioita pitäen huolen siitä, että yrittäjä voi keskittyä oleelliseen. Liitto tiedottaa myös kotimaista mediaa alan asioista, kaupan ja muodin trendeistä ja jäsenyritystensä uutisista. Lisäksi liitto vastaa mielellään myös kuluttajien kysymyksiin.

Muotikaupan ammattilehti Modin
Suomen ainoa muotikauppaan keskittyvä julkaisu Modin tarjoaa lukijoilleen alaa koskevan oleellisimman tiedon – vähittäiskaupan tulevaisuudennäkymät, kuluttajakäyttäytymisen suunnat ja tulevien sesonkien muotitrendit. Kotimaisen muotikaupan oma media tarjoaa faktaa, inspiraatiota ja tukea niin alan johtajistolle kuin henkilöstölle. Modin on runsas, värikäs ja täynnä asiaa, jota muotikaupan ammattilaisen ei kannata ohittaa.

Neuvontaa, konsultointia, apua ja tukea päätöksiin
Jäsenilleen liitto tarjoaa neuvontaa työsuhdeasioissa, lakien tulkinnassa, tavarantoimittajakysymyksissä, kuluttajavalitustapauksissa, verkkokauppaan ja muihin myyntikanaviin liittyvissä kysymyksissä sekä kaikkeen pukeutumiseen liittyvässä. Liiton jäsenet voivat myös hyödyntää mm. ilmaisia lakipalveluja, liikkeenjohdonkonsultointia, kassa- ja varastojärjestelmäneuvontaa sekä yritysvalmennusta.

Edunvalvontaa – yhdessä tekemisen meininkiä
Muotikaupan Liitto edistää jäsentensä ja muotikauppojen toimintaedellytyksiä vaikuttamalla yksin ja yhdessä eri toimijoiden kanssa lainsäädäntöön ja päätöksiin. Esimerkiksi kaupunkikeskustojen kehityssuunnat, liikkeiden aukioloajat, verotus, työnaikalainsäädäntö ja EU-säädökset vaikuttavat yhtä paljon toimintaamme kaupoissa kuin kuluttajatottumukset. Niihin kaikkeen voidaan vaikuttaa yhteisesti toimimalla. Muotikaupan liitto on myös aktiivisesti mukana erilaisissa tempauksissa yrittäjäjärjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa ja on aktiivinen yhteistyökumppani alan koulutusorganisaatioiden kanssa.

Jäsenmaksut

Vähittäiskauppaa harjoittavat yritykset (varsinaiset jäsenet)
Liikevaihto Vuosittainen jäsenmaksu
alle 0,2 M€ 215 €
0,2 – 0,5 M€ 430 €
0,5 – 1 M€ 646 €
1 M€ – 1,5 M€  860 €
1,5 M€ – 10 M€ 1 075 €
yli 10 M€ 1 290 €
Vähittäiskauppaa harjoittamattomat yritykset (yhteistyöjäsenet)
Kaikki liikevaihtoluokat 295 €

6 SYYTÄ TULLA MUKAAN

Suunnannäyttäjä. Vaikuta kaupan alan nykyhetkeen, tulevaisuuteen ja sen toimijoiden asioihin Muotikaupan Liiton kautta ja seuraa tulevia trendejä ensimmäisten joukossa.
Muotialan aitiopaikka. Muotikaupan Liiton mukana näet ja koet myös sen, mihin et itse ehdi mukaan  – messut ja tapahtumat maailman joka kolkalla.
Kestävä kontaktiverkosto. Muotikaupan Liiton jäsenenä voit luoda pysyvän verkoston tukemaan yritystäsi ja uraasi nyt ja tulevaisuudessa – toiminnassa luodut suhteet kestävät läpi elämän.
Kansainvälinen vaikuttaja. Muotikaupan Liitolla on laajat verkostot ympäri maailman. Kansainväliset messut ja järjestöt niin muodin, pukeutumisen, vähittäiskaupan kuin muun liiketoiminnan alueilta ovat meille tuttuja – tule sinäkin meille tutuksi!
Jokaiselle jotakin. Jos järjestötoiminta kokouksineen ja hallituksineen ei ole sinun juttusi, voit silti halutessasi osallistua vahvasti toimintaan erilaisten tilaisuuksien kautta – oman kiinnostuksesi ja resurssiesi mukaan. Olitpa aktiivisesti mukana toiminnassa tai et, me olemme aina käytettävissäsi.

LIITY MUOTIKAUPAN LIITON JÄSENEKSI