Muotikaupan Aamuklubi | Jukka Kurttila, Finlayson

20.1.2016  |  9:00 - 10:30ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYNYT
Muotikaupan Liitto, Eteläranta 10 (Teollisuuskeskus), Helsinki.

Finlaysonin toimitusjohtaja kertoo brändiuudistuksesta

Tilaisuus on kaikille ilmainen.

SISÄLTÖ

Muotikaupan Aamuklubit starttaavat nyt uudessa osoitteessamme Etelärannassa. Tervetuloa!

Aamuklubi on osallistujille ilmainen. Aamuklubilla sekä kahvi että tieto ovat tuoretta; lisäksi saat kontakteja, inspiraatiota liiketoimintaasi sekä kevyen aamiaisen.

Aamuklubilla Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila keskiviikkona 20.1.2016

Finlaysonin brändiä on ravisteltu oikein olan takaa viime aikoina, kun uudet omistajat ovat astuneet puikkoihin. Mistä prosessi lähti liikkeelle – ja mihin se mahtaa päätyä? Toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo Muotikaupan Liiton jäsenille, miltä ala näyttää ulkopuolelta tulleen silmin ja miten brändiä uudistetaan.

Finlaysonin pian 200-vuotinen tarina on tiivistetty yrityksen kotisivuilla seuraavasti:

”Finlaysonin tarina alkaa vuodesta 1820. Lyhyessä ajassa siitä tuli Skandinavian suurin teollinen yritys. Sen kasvu perustui ainutlaatuiseen rohkeuteen ja ennakkoluulottomuuteen. Sen kutomosalissa sytytettiin Pohjoismaiden ensimmäinen sähkövalo, yrityksellä oli oma sairaala, päiväkoti, koulu, palokunta, apteekki ja vanhainkoti. Se loi oman sosiaaliturvajärjestelmän aikana jolloin sellaisesta ei oltu kuultukaan. Merkittävintä kuitenkin on se, että Finlayson oli ensimmäinen yritys Suomessa, joka tarjosi naisille mahdollisuuden itsenäiseen elämään – oman asunnon ja toimeentulon.  Naisen asemasta Suomessa kertoo se, että maa antoi ensimmäisenä Euroopassa vuonna 1906 naisille äänioikeuden.

Vuonna 1951 perustettu atelje toimi etujoukoissa aikana jolloin skandinaavinen tekstiilidesign valloitti maailman omaperäisen pelkistetyllä, värikkäällä ja raikkaalla otteellaan. Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, miksi Finlayson on edelleen Suomen rakastetuin kodintekstiilivalmistaja. Ehkäpä tuhansilla ja tuhansilla ihastuttavilla, muistoja herättävillä kuoseillakin on oma osuutensa tarinassa, joka tänä päivänä elää ja hengittää uusien omistajien kautta uutta tulemista – rohkeaa ja ennakkoluulotonta – juuri sellaista, josta yrityksen perustaja James Finlayson voisi olla ylpeä.”

Kesäkuussa 2014 Finlayson Oy sai uudet omistajat, kun Jukka Kurttila, Petri Pesonen ja Risto Voutilainen ostivat yrityksen pääomasijoituskonserni CapManin hallinnoimilta rahastoilta. Uuden omistajatrion ohjauksessa Finlaysonin brändiin oleellisesti kuuluva edelläkävijyys, ennakkoluulottomuus ja vastuullisuus on päivitetty tälle vuosituhannalle.

Jukka Kurttila

Muotikaupan Liitto