Joutsenmerkki on Suomen tunnetuin ja pidetyin ympäristömerkki

Joutsenmerkki on ylivoimainen, kun suomalaisilta kuluttajilta kysyttiin mitä ympäristömerkkejä he tietävät. Haastatelluista 54 % mainitsi Joutsenmerkin ensimmäisenä mieleen tulevana ympäristömerkkinä. Joutsenmerkki on myös pidetyin ympäristömerkki.

Muun muassa nämä asiat selviävät pohjoismaisen ympäristömerkin eli Joutsenmerkin tuoreesta kuluttajatutkimuksesta, joka toteutettiin kaikissa Pohjoismaissa. Kun suomalaisilta kuluttajilta kysyttiin, mitä ympäristömerkkejä he tuntevat, jonkun muun kuin Joutsenmerkin mainitsi 21 % haastatelluista ja 25 % ei osannut mainita mitään ympäristömerkkiä.
Vielä suurempi osa tunnisti Joutsenmerkki-logon, kun heille näytettiin logoa ilman tekstiä – yhteensä 88 % haastatelluista.
Kuluttajien keskuudessa Joutsenmerkki on myös pidetyin ympäristömerkki. Seuraaville sijoille ylsivät Luomu-, Yhteistyössä Allergia- ja Astmaliitto- ja Reilu Kauppa -merkit.

Kenen väitteisiin luotetaan?

Tutkimuksessa selvitettiin myös Joutsenmerkin vaikutusta ostokäyttäytymiseen. 71 % kuluttajista on kiinnostunut siitä, mitä voi henkilökohtaisesti tehdä ympäristön suojelemiseksi. Ostotilanteessa 22 % kuluttajista tarkistaa aina tai usein onko tuotteella tai palvelulla Joutsenmerkki. Vähintään silloin tällöin tämän tekee 65 %.
Kenen väitteisiin kuluttajat sitten luottavat? 80 % kuluttajista luottaa siihen, että tuote tai palvelu on hyvä valinta ympäristölle, kun se on Joutsenmerkitty. Kun saman asian sanoo tuotteen valmistaja, luku on 40 %. Viranomaisiin luottaa 50 % kuluttajista.
Kuluttajat liittävät Joutsenmerkkiin tiiviisti myös tuotteiden ja palveluiden laadukkuuden. Joutsenmerkitty on myös hyvä valinta ilmaston kannalta.

Pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen toteutti YouGov Joutsenmerkin toimeksiannosta. Suomen tiedot kerättiin sähköisenä web-kyselynä tammi-helmikuussa YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa, johon kuuluu yli 20 000 suomalaista. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1007; kohderyhmänä olivat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset.