Heimtextil jatkoi kasvuaan vuonna 2016

Maailman suurimmat sisustustekstiilien ammattimessut järjestettiin Frankfurtissa 12.–15.1.2016. Heimtextil kokosi yhteen sisustustekstiilien valmistajat, kaupan ostajat ja projektisisustamisen ammattilaiset.

Heimtextil jatkaa edelleen kasvuaan sekä näytteilleasettajien että vierailijoiden määrässä. Tänä vuonna mukana oli 2.866 näytteilleasettajaa ja yli 69.000 vierailijaa kaikkialta maailmasta. Vierailijamäärä ylitti viimevuotisen reilulla 1.200 vierailijalla. Suurimpia vierailijamaita Saksan lisäksi olivat Italia, Ranska, Englanti, Espanja, Turkki, Kiina ja Yhdysvallat. Kaikkiaan n. 68 % vierailijoista tuli Saksan ulkopuolelta.

Suomalaisten vierailijoiden määrä sen sijaan laski edellisvuodesta heijastaen kaupan alan haasteita. Lähes kaikki suurimmat tavarataloketjut ja tärkeimmät tukkuliikkeet kuitenkin olivat edustettuina Heimtextilissä.

Suomalaisten näytteilleasettajien määrä sen sijaan on kasvanut vuosi vuodelta. Tänä vuonna suomalaisia oli mukana 15. Sisustustekstiilien halleissa esiintyivät Vallila Interior ja Johanna Gullichsen sekä Finlayson jälleen monen vuoden jälkeen. Sandudd esitteli tapettejaan ja Nowo Textile Machinery tekstiiliteollisuuden laitteitaan. Kuosisuunnittelijoiden Design live -hallissa olivat mukana Liina Blomin Into C::D::C, Studio Kelkka, Studio Hilla, Piirre Collective, Belle Bird, Patterns from Finland, A-finity Patterns ja Vilma Pellinen sekä oppilaitoksina mukana olevat Aalto-yliopiston Pattern Lab ja Metropolia ammattikorkeakoulu.

Niin suomalaiset kuin muutkin kansainväliset näytteilleasettajat tuntuivat olevan varsin tyytyväisiä messujen antiin ja messuvieraiden laatuun. Kaikkiaan Heimtextilin näytteilleasettajista peräti 89 prosenttia edusti Saksan ulkopuolisia maita ja vahvisti siten Heimtextilin luonnetta maailman kansainvälisimpänä ja merkittävimpänä sisustustekstiilien ammattitapahtumana.

Heimtextil esittelee sekä kodin sisustamiseen että julkisiin tiloihin ja suuriin projektikohteisiin sopivia tekstiilejä. Sisustuskankaiden hallitilaa oli lisätty tänä vuonna. Erityisesti verho- ja verhoilukankaiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti, ja näitä tuoteryhmiä esiteltiin nyt jo kolmessa hallissa. Myös digitaalinen tekstiilipainaminen kiinnostaa Heimtextilissä yhä enemmän. Mukana oli entistä enemmän alan yrityksiä, mm. johtavat merkit Epson, Hewlett Packard ja Kornit.

 

Kestävä kehitys pinnalla

Kestävän kehityksen vaatimukset näkyvät Messe Frankfurtin tekstiilialan messuista vastaavan johtajan Olaf Schmidtin mukaan entistä enemmän kaikessa sisustamisessa. Myös Heimtextil pyrkii nostamaan joka vuosi esiin innovatiivisia ideoita ja uusia näkökulmia ekologisuuteen.

Yksi konkreettinen esimerkki on ”Young Creations Award: Upcycling” -kilpailu. Kilpailussa eurooppalaisten designoppilaitosten opiskelijat kehittävät ratkaisuja siihen, miten vanhasta ja käytetystä voi luoda jotain aivan uutta uudenlaiseen käyttötarkoitukseen, kun avuksi otetaan kekseliäs design.

Kilpailun saksalainen voittaja Katrin Krupka käytti hyödykseen teollisuuden puuvillajätettä luodakseen näyttäviä designesineitä. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana myös uusi kategoria, ”Room Concept”, jossa tarkoituksena oli luoda kokonainen huone materiaalien uudelleenkäyttöä hyödyntäen.

 

Theme Park -trendinäyttely

Heimtextilin perinteinen Theme Park -trendinäyttely oli tänä vuonna yhdysvaltalaisen trenditoimisto WGSN:n rakentama. Yhdessä viiden muun kansainvälisen trenditoimiston kanssa WGSN on seurannut ilmiöitä ja kehityssuuntia maailmalla ja koonnut niistä Heimtextilin trendikatsauksen kaudelle 2016/17. Mukana analyysityössä olivat WGSN:n lisäksi viime vuoden tapaan Stijlinstituut Amsterdam (Hollanti), Dan Project (Japani), Carlin International / Exalis (Ranska), Felix Diener (Saksa) ja FranklinTill (Iso-Britannia).

Theme Parkin teemana oli tänä vuonna ”Well-being 4.0” eli hyvinvoinnin uusi ulottuvuus. Sisustamisella tavoitellaan entistä parempaa oloa ja asumisen hyvinvointia, ja tekstiilit tuovat sisustamiseen kaivattua rauhallisuutta ja harmoniaa. Myös teknologian ja tieteen avulla voidaan löytää uusia älykkäitä ratkaisuja lisäämään hyvinvointia.

”Teknologian kunnioituksen lisäksi meidän on varmistettava, että luonnonmateriaalit ja käsitehdyt tuotteet löytävät paikkansa myös tulevaisuuden muotoilussa”, linjaa WGSN:n Lisa Douet.

Trendityöryhmä oli nimennyt tulevan kauden neljä trenditeemaa seuraavasti:

  • Protect – hyvinvointia meille
  • Energise – digitaalisia unia
  • Nourish – aistittavaa muotoilua
  • Enrich – tunteisiinvetoavuutta

Teemat konkretisoituivat Theme Park -näyttelyssä näytteilleasettajien tuotteista koottujen teemapisteiden avulla.

Seuraava Heimtextil järjestetään Frankfurtissa 10.–13.1.2017

Messe Frankfurt, Heimtextil 2016, Theme Park
Messe Frankfurt, Heimtextil 2016, Theme Park

 

 

 

 

 

 

 

Teksti: Messeforum Oy