HEIMTEXTIL 2015 – Sisustustekstiilien messut jatkavat kasvuaan

Frankfurtissa 14.–17.1.2015 järjestetyt Heimtextil-messut ovat maailman suurimmat kodin- ja sisustustekstiilien sekä projektisisustamisen ammattimessut. Heimtextilin kasvusuunta jatkuu talouden haastavasta tilanteesta huolimatta. Tänä vuonna Heimtextiliin osallistui jälleen ennätysmäärä näytteilleasettajia ja vierailijoita. Heimtextilissä oli mukana yhteensä 2.759 näytteilleasettajaa eli 45 näytteilleasettajaa enemmän kuin viime vuonna. Näytteilleasettajat edustivat tänä vuonna 68 eri maata. Heimtextilin kansainvälisyys vahvistuu vuosi vuodelta, ja tänä vuonna 88 % näytteilleasettajista tuli muualta kuin isäntämaasta Saksasta.

Vierailijamäärä ylitti viimevuotisen lähes 2.000:lla, yhteensä Heimtextilissä kävi tänä vuonna noin 68.000 sisäänostajaa, maahantuojaa, agenttia, sisustussuunnittelijaa, arkkitehtia ja muuta tekstiilialan ja projektisisustamisen ammattilaista. Eniten kasvoi englantilaisten, italialaisten ja espanjalaisten vierailijoiden määrä. Suomalaisten vierailijoiden määrä jäi kuitenkin huomattavasti viime vuotta alhaisemmaksi heijastaen mm. kaupan viimeaikaista heikentymistä ja venäläisen ostosturismin vähentymistä. Kaikkiaan Heimtextilissä kävi 468 suomalaista vierailijaa. Messututkimuksen mukaan näytteilleasettajien ja vierailijoiden tyytyväisyys Heimtextiliin oli hyvä. 95 % messuvieraista ilmoitti saavuttaneensa tavoitteensa messuilla. Näytteilleasettajapuolella 77 % kyselyyn vastanneista ilmoitti olevansa hyvin tai erittäin tyytyväisiä messuihin.

Myös suomalaiset osallistujat kertoivat olevansa tyytyväisiä osallistumiseensa. Suomesta Heimtextilissä oli mukana yhteensä 10 näytteilleasettajaa. Sisustustekstiilejään esittelivät Vallila Interior ja Johanna Gullichsen. Sandudd oli mukana tapettiosastolla, ja Heimtextilin Design live -hallissa kuosejaan esitteli seitsemän suomalaista designstudiota: Liina Blomin Into C::D::C jo 11. kertaa, Studio Kelkka, Studio Hilla, Piirre Collective, Belle Bird sekä oppilaitoksina mukana olevat Turun ammattikorkeakoulu ja Metropolia.

Huomio kestävän kehityksen haasteisiin

Heimtextilille on tyypillistä monipuolinen näkökulma tekstiiliteollisuuden ja –kaupan ajankohtaisiin haasteisiin. Keskeisiä teemoja tämän vuoden Heimtextilissä olivat mm. kestävä kehitys ja digitaalinen painaminen. Messe Frankfurtin tekstiilialan messuista vastaava vice president Olaf Schmidt uskoo, että tekstiilialan tulevaisuus on ekologisissa tuotteissa. ”Alansa suurimpana ja kansainvälisimpänä toimijana Heimtextilin pyrkimyksenä on tarjota uusia näkökulmia ja virikkeitä kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan”, Schmidt sanoo. Heimtextil on jo muutaman vuoden ajan tarjonnut messuvieraille mahdollisuuden löytää ympäristöarvoja kunnioittavat ja kestävää kehitystä edistävät näytteilleasettajat helposti erityisestä Green Directory -messuluettelosta. Myös ecosymbolit osastoilla ohjasivat vierailijoita niiden näytteilleasettajien luo, jotka pyrkivät toiminnassaan erityisesti säästämään energiaa ja luonnonvaroja.

Tänä vuonna Heimtextil esitteli ensimmäistä kertaa erityisen ”Green Village” -osaston, jolla ympäristöorganisaatiot, sertifiointilaitokset ja muut kestävän kehityksen asiantuntijat vastasivat messuvieraiden kysymyksiin ja kertoivat kaupan ja teollisuuden mahdollisuuksista vastata kestävän kehityksen vaatimuksiin. Messuvieraille järjestettiin myös ”Green Tour”, ympäristökonsultti Max Gilgenmannin opastama kierros valikoitujen ekologisten näytteilleasettajien osastoilla.

Seuraava Frankfurtin Heimtextil järjestetään tiistaista perjantaihin 12.–15.1.2016.

Lisätietoja:

www.heimtextil.messefrankfurt.com

Messe Frankfurt Exhibition GmbH:n virallinen edustaja Suomessa

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Virpi Hopeasaari

virpi.hopeasaari@messeforum.fi, 040 544 5577

 

kuva:  Quelle – Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Petra Welzel DecoTeam