Haastattelussa MARC Shoesin pääsuunnittelija Alexander Lindau

MARC Shoesin pääsuunnittelija Alexander Lindau aloitti muodin parissa kuusivuotiaana, kun hänen isoäitinsä opetti pikkupojalle ompelun alkeet. Täysin itseoppinut designer hallitsee tosielämän ihmisille suunnattujen kenkien teon, mutta tietää että muotoilijan työssä pitää osata myös unelmoida. MODIN –lehti haastatteli Lindauta kuullakseen, miltä kaupallinen suunnitteluprosessi näyttää suunnittelijan näkökulmasta.

Alexander Lindau syntyi vuonna 1974 pienessä Bad Oeynhausenin kylpyläkaupungissa pohjoisen Saksan maaseudulla omien sanojensa mukaan ”tavalliseen perheeseen”. Suunnittelija kokee vaatimattomat juurensa ja kosketuksen tosielämään edelleen tärkeänä voimavarana, ja sanookin suunnittelevansa jalkineita oikeille ihmisille. Lindaun ura kenkäbisneksessä on varsinainen tuhkimotarina. Hän aloitti 1990-luvun puolivälissä saksalaisen Buffalo Bootsin vastaanottovirkailijana. Työ ei tarjonnut  tarpeeksi haastetta nuorukaiselle, joka alkoi tylsistyneenä piirrellä kenkiä vastaanottoaulassa istuskellessaan. Yrityksen omistaja Michael Conradi bongasi vastaanotossa piilevän suunnittelupotentiaalin ja johdatteli tämän askel askelelta kenkäsuunnittelun maailmaan. Sittemmin Lindau on suunnitellun kenkiä monille eri brändeille ja oppinut kenkäalan työssään. MARC Shoesilla Lindau on työskennellyt vuodesta 2009, ja sen pääsuunnittelijana viime vuoden alusta lähtien.

Kerro MARC –naisesta ja –miehestä, jolle suunnittelet. Miten kuvailet asiakastasi, ja onko mielessäsi jokin tietty tosielämän henkilö?

MARC’in asiakkaalla on jalat maassa, hän on itsenäinen ajattelija ja oman tiensä kulkija, ja hänessä voi olla häivähdys kummallisuuttakin. Kengiltä hän vaatii sekä mukavuutta että muodikkuutta kohtuulliseen hintaan. Näillä ihmisillä ei ole tarvetta leveillä. Tästä syystä mukavuusaspekti – oikein valittujen nahkamateriaalien ja hyvin toteutettujen yksityiskohtien lisäksi – on ilmeinen. Asiakkaallamme on tunneälyä ja he vaativat tietynlaista hienostuneisuutta. Ketään tiettyä ihmistä, esimerkiksi jotakuta julkkista ei minulle tule mieleen. Minulle asiakkaat ovat Oikeita Ihmisiä.

Miten yhdistät tämänhetkiset trendit, oman visiosi, ja MARC –tyylin työssäsi? Mikä siinä on kaikkein haastavinta?

”Trendi” on niin suuri sana. Mikä on trendikästä ja kuka sen päättää? Mielestäni on huomionarvoista, että jokaista myyvää trendiä kohtaan tuntuu olevan alerekkiin päätyvä trendi, jota asiakkaat eivät sesongin aikana ole löytäneet lainkaan. Vaikka nyt sanonkin näin, niin totta kai trendit ilman muuta vaikuttavat tuotteisiimme. Mutta niitä täytyy analysoida tarkasti, jotta niistä osaa poimia vain meille oleelliset. Kaikki eivät sovi identiteettiimme. Marcin oma tyyli on tärkein kaikesta – emme seuraa trendejä, jotka eivät siihen istu.

Minulla on toki omat visioni, joista aina jotain suodattuu mallistoihin, mutta en suinkaan ole ainoa, jonka näkemykset vaikuttavat niihin – samaa voi sanoa kaikista tuotteidemme parissa työskentelevistä suunnittelijoista. Tällä varmistetaan myös se, että vaikutteita on monipuolisesti ja niiden lopputuloksena syntyy aina jotain todella uniikkia. Haastavinta minulle on tyydyttää kaikkia eri markkinoita, joilla toimimme – eri maissa on erilaiset näkemykset ja trendit, ja näiden keskinäiset suhteet vaihtelevat. Jokaisella mallistolla – ja tämä koskee tietenkin muitakin brändejä – on laajuusrajoituksensa, ja malliston tiivistäminen monien eri markkinoiden erilaisia sesonkeja palvelevaksi on haasteellista joka kerta.

Ketkä ovat läheisimmät työtoverisi suunnitteluprosessissa? Minkälainen on designtiiminne kokoonpano?

Ensinnäkin neljä suunnittelijaamme, mutta myös tekninen osastomme, jonka työntekijät varmistavat että istuvuuteen, mukavuuteen ja tuotettavuuteen liittyvät seikat ovat mukana heti prosessin alusta lähtien. Tiimiin on luettava myös käsittelijät, joiden työ tehtaissa mallistojemme parissa on ensiarvoisen tärkeää, jotta mallistot vastaavat odotuksia. Lisäksi pohdimme tuotteita myyntiosastomme kanssa, ja prosessin loppuvaiheessa mallisto esitellään myös muutamille tarkoin valituille luottoasiakkaille, jolloin näemme miten tuotteisiin suhtaudutaan, ja miten mallistosta voisi saada vielä entistäkin paremman.

Lähestymistapamme on erittäin tasa-arvoinen ja kaikki mielipiteet huomioidaan. Uskon, että juuri tästä syystä mallistomme on sekä tasapainoinen että helposti lähestyttävä. Suunnittelutiimimme on aika kansainvälinen, ja tämänhetkinen fokuksemme on maailman muotipääkaupungissa Lontoossa. Tiimimme on kuin perhe, ja saamme yritykseltä parhaan mahdollisen tuen. Olen työssäni todella kuin kotonani, ja huomioideni mukaan niin ovat kaikki muutkin.

Mikä työssäsi on kaikkein haastavinta?

Aikataulussa pysyminen. Aikataulu on säälimätön ja joskus anteeksiantamaton, ja millä tahansa viivästyksellä on välitön dominoefekti. Tämä on toisinaan todellakin uuvuttavaa, ja joinain kuukausina tuskin näen kotiani. Tässä työssä auttaa, jos perheesi ja muut sosiaaliset ympyräsi ovat vahvat ja läheisesi halukkaita olemaan armollisia.

Entä työn paras puoli, josta nautit eniten?

Minulle nautinnollisinta on se, että työskentelen konkreettisten asioiden kanssa – kaiken työn jälkeen lopputuloksena on tuote, jota voin pitää kädessäni. Itse tiedän, mitä kaikkea sen eteen on täytynyt tehdä, ja lopussa työ kantaa hedelmää. Suuressa mittakaavassa se, minkä parissa työskentelen, on kuitenkin eräänlainen hömpötys, ja koen tästä syystä olevani onnekas.  Ympäri maailmaa on meneillään valtavia rakennusprojekteja, kokonaisia uusia infrastruktuureja kohoaa, maailma muuttuu niin nopeaan tahtiin. Ja sitten olemme me, joilla on mahdollisuus unelmoida; työkseen tehdä kenkiä ja toivoa, että ihmiset haluavat niitä. Tämä saa oloni tuntumaan nöyräksi ja onnekkaaksi samanaikaisesti.

Mikä on paras palaute, jota olet saanut suoraan loppukäyttäjältä?

Totta puhuakseni en työssäni ole kovinkaan paljon kuluttajien kanssa tekemisissä, ja yritän kuunnella mitä ystävät ja perheenjäsenet kengistä sanovat, vaikka he ovatkin tietenkin puolueellisia… Parasta palautetta on, kun näen kengät kauniisti esillä myymälöissä, kenkiä oikeiden ihmisten päällä kaduilla, kun näen omaa myyntiväkeämme toimistomme käytävillä, loistavalla tuulella… Silloin tiedän, että olen oikealla tiellä.

Teksti Meri Karppanen

MARC Shoesia edustaa Suomessa Borgström Trading | Gustav Borgström | gustav.borgstrom@borgstromtrading.fi