Finlayson luotti tuttuihin kumppaneihin kansainvälisen verkkokaupan toteuttajana

Reilu vuosi sitten Finlaysonilla valmisteltiin verkkokaupan uusimista. Yrityksessä oli vastikään tehty brändiuudistus, joten verkkokauppa piti päivittää uuden brändi-ilmeen mukaisiksi.  Samalla Finlayson halusi aidosti monikanavaisen järjestelmän, joten Finlaysonilla uusittiin myös kassajärjestelmä. Yhteistyökumppanikseen Finlayson valitsi SKJ:n ja Nethitin. SKJ on Muotikaupan Liiton pitkäaikainen yhteistyökumppani.

Vaikka Finlaysonilla oli myymäläverkostonsa ja verkkokauppansa, niiden toimintaa hallittiin erillisistä ohjausjärjestelmistä. Tämän vuoksi myymäläverkosto ja verkkokauppa eivät keskustelleet keskenään. Asiakas ei esimerkiksi voinut noutaa verkosta tilaamaansa tuotetta myymälästä tai tarkistaa verkosta myymälöiden tuotteiden varastosaldoa. Tarjoushinnat piti syöttää erikseen sekä jokaisen myymälän että verkkokaupan järjestelmään. Käytännössä sama työ piti tehdä toistakymmentä kertaa.

– Halusimme aidosti monikanavaisen järjestelmän, toteaa Finlaysonin verkkoliiketoiminnan päällikkö Joni Kataja.

Uuden monikanavaisen kaupan järjestelmän toteuttamiseen Finlayson kartoitti eri kumppanivaihtoehtoja ja valitsi SKJ:n ja Nethitin.

– SKJ:lta ja Nethitiltä meidän oli mahdollista saada tarvitsemamme kokonaisuus ja aidosti monikanavainen toiminnanohjausjärjestelmä, Kataja kertoo.

SKJ:n ja Nethitin tarjoaman ratkaisun etuihin kuului myös se, että tuotteistettu SKJ Business -ohjelmiston elinkaari on projektitoimituksia pitempi. Järjestelmä elää Finlaysonin tarpeiden mukaan, jolloin siihen voidaan liittää uusia toiminnallisuuksia, kun kehittämistarpeita ilmenee.

Uusi järjestelmä helpotti käytännön työtä ja selkeytti verkkokauppa-asiointia

Monikanavaisen kaupan SKJ Business -ratkaisun tuomat hyödyt Finlaysonille ovat olleet merkittäviä. Käytännön ketjumainen työ on aiempaa sujuvampaa ja nopeampaa. Hintojen hallittavuus on parantunut ja eri myyntipisteiden varastosaldojen seuraaminen on helpottunut.

Kataja toteaa, että Finlaysonilla on koettu uudistuksen jälkeen, että he myös pystyvät palvelemaan asiakkaitaan vieläkin paremmin.

– Asiointi verkkokaupassamme on selkeytynyt. Ostoskorissa tilauksen tekeminen onnistuu yhdessä vaiheessa entisen neljän sijaan, ja jos asiakkaan haluama tuote on verkosta loppunut, hän voi tiedustella sitä myymälästä, Kataja luettelee.

Erityisen suosituksi Finlaysonin asiakkaiden keskuudessa on tullut mahdollisuus noutaa verkosta ostettuja tuotteita myymälästä. Järjestelmä mahdollistaa myöhemmin myös päinvastaisen toiminnallisuuden käyttöönoton; jos asiakkaan haluama tuote on myymälästä tilapäisesti loppu, hän voi kuitenkin maksaa ostoksensa heti. Tuotteen asiakas saa joko toimitettuna suoraan kotiin tai hän voi noutaa sen myymälästä.

Kansainvälisestä verkkokaupasta keskeinen kehityskohde – tuttu kumppani mukaan työhön

Kansainvälisen verkkokaupan avaaminen on kuulunut Finlaysonin suunnitelmiin jo hyvän aikaa. Alun perin etenemisen piti tapahtua askel askeleelta: tarkoitus oli ensimmäiseksi aloittaa tuotteiden toimittaminen ulkomaille suomenkielisen verkkokaupan kautta, eli vastata ulkosuomalaisten kysyntään. Tämän jälkeen olisi hiljalleen avattu uusia kieliversioita.

–  Muokkasimme kuitenkin linjausta uuden strategian mukaisesti, sillä verkkokauppa katsottiin yhdeksi selkeäksi kehityskohteeksi, johon panostamme resursseja välittömästi. Jätimme siis yhden askeleen pois välistä, Kataja kertoo.

Kansainvälistä verkkokauppaa Finlayson lähti kehittämään tutun kumppanin kanssa.

– Yhteistyömme oli Nethitin ja SKJ:n kanssa sujunut aiemminkin sovitusti ja olimme tyytyväisiä saamaamme tuotteeseen. Kumppanin valinta oli hyvin looginen, Kataja toteaa.

Lisätietoja:

Jari Anufrijeff, toimitusjohtaja, Nethit Oy, puh. 044 346 6336