Finland Lifestyle Week alkaa 7.11. Tokiossa

Lähde: Finpron tiedote 1.11.2016

Finland Lifestyle Week alkaa 7.11. Tokiossa

Suomalaiset muoti- ja lifestyle-brändit hakevat kasvua vientiin Japanista. Marraskuussa yhteensä 33 suomalaisbrändiä tapaa maahantuojia, jakelijoita ja ostajia Tokiossa Finland Lifestyle Weekissä, joka on Finpron järjestämä suuri lifestyle-toimialan vientitapahtuma.

Yhteensä 33 brändiä osallistuu 7.-9.11. Finland Lifestyle Weekiin Tokiossa. Viikko pitää sisällään Fashion from Finland -showroomin ja suomalaisten yhteispaviljongin IFFT / Interior Lifestyle Living -messuilla.

Japani on yksi tärkeimmistä kohdemarkkinoista suomalaisille lifestyle-brändeille. Suomalainen design on perinteisesti ollut suosittua japanilaisten keskuudessa ja suuntaus näyttää jatkuvan myös uuden polven suunnittelijoiden kohdalla.

– Japanissa Suomella on vahvin maabrändi kaikista Pohjoismaista. Japanilaisten kiinnostus Suomea kohtaan liittyy vahvasti suomalaiseen lifestyleen ja designiin. Tämä luo yrityksillemme merkittäviä mahdollisuuksia. Yritysten tulisikin tähdätä siihen, että tuotteet ja brändien tarinat kiinnittyvät niihin positiivisiin asioihin, joita japanilaiset liittävät suomalaisuuteen, kuten aitous, toiminnallisuus ja luonnonläheisyys. Japanilaiset kuluttajat ovat erittäin laatutietoisia, ja markkinalla onnistuminen vaatii sitoutumista pitkällä tähtäimellä ja paikallisen verkoston kehittämistä. Mahdollisuudet ovat täällä kuitenkin suuret, toteaa Jukka Siukosaari, Suomen Japanin suurlähettiläs.

Finland Lifestyle Weekiin osallistuvat Aino, CWP, EcoFurn Finland, Finarte, Formal Friday, Frenn, Gemmi, Golla, Hukka Design, Iittala, Ivana Helsinki, Kalevala Koru, Kauniste, Kiteen huonekalutehdas, LANGØ Design, Lapponia, Lovi, Lovia, Lumi, Lumokids, Magisso, Moomin Characters, More Joy, Mozo, Nanso, Nomen Nescio, Pisa Design, Pomar, R-Collection, Secto, Soften, Turo, Vallila ja Vejits.

– Finland Lifestyle Weekin avulla Finnish Lifestyle Asia –kasvuohjelma auttaa jäseniään löytämään uusia liikekumppaneita ja myyntikanavia Japanissa. Olemme olleet erittäin aktiivisia Japanissa tänä vuonna: toukokuussa teimme menestyksekkään Team Finland -vierailun kahdeksan yrityksen kanssa ja osa yrityksistä löysi sen kautta välittömästi myyntimahdollisuuksia. Syyskuussa isännöimme japanilaisia muoti- ja sisustusostajia Suomessa. Finland Lifestyle Week on tämän vuoden viimeinen tapahtuma ja toimenpiteet Japanissa jatkuvat jälleen vuodenvaihteen jälkeen, kertoo Jonna Wibelius, Finnish Lifestyle Asia –kasvuohjelman vetäjä.

Fashion from Finland: muotitapahtuma trendikkäällä Omotesandon alueella

Fashion from Finland 7.-8.11. -showroom pidetään So-Cal Link Galleryssä trendikkäällä Omotesandon alueella Tokiossa. Tapahtumassa esittäytyy 16 suomalaista muotibrändiä.

Showroomiin on kutsuttu kaikkien merkittävimpien japanilaistavaratalojen sisäänostajat ja edustajat, kuten myös maahantuojat, valikoitujen liikkeiden ostajat, median edustajat ja sosiaalisen median vaikuttajat. So-Cal Link Galleryn ovet avataan myös yleisölle muutamaksi tunniksi maanantaina 7.11., jolloin muodibrändit esittäytyvät suoraan kuluttajille (Designer’s Talk klo 17-20).

IFFT / Interior Lifestyle Living fair: Suomen paviljonki on täynnä tunnettua designia sekä uusia lifestyle-brändejä

Tokion IFFT-messut järjestetään 7.-9.11. Näytteilleasettajia on yhteensä yli 400 ja vierailijoita noin 18 000. Jotkut suomalaisyritykset ovat osallistuneet messuille aiemminkin, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun Suomella on suuri yhteispaviljonki IFFT-messuilla.

Vallila osallistuu IFFT-mesuille ensimmäistä kertaa.

– Japani on erittäin tärkeä markkina Vallilalle. Tällä hetkellä se on meille toiseksi suurin heti Ruotsin jälkeen, mutta odotamme Japanin nousevan jopa merkittävimmäksi. Suomalainen design on erittäin suosittua Japanissa. Osallistumme IFFT-messuille ensimmäistä kertaa. Suomalaisilla lifestyle-brändeillä on vahva edustus ja uskon, että saamme toisistamme tukea esittäytyessämme yhteisenä rintamana, sanoo myyntipäällikkö Emma Niskanen Vallilalta.

Tekstiilejä valmistavalle Kaunisteelle Japani on tärkein markkina-alue.

– Olemme aiemmin olleet messuilla Japanissa, mutta toivomme tietenkin mukaan lähtevän isomman yritysryhmän tuovan enemmän huomiota Finpron järjestämälle Lifestyle Finland -osastolle messuilla. Lisäksi muotialan yritysten mukana olo tuo toivottavasti kiinnostusta ammattilaisilta sisustusalan ulkopuolella. Japani on ehdottomasti Kaunisteen tärkein markkina, ja se kattaa yli 60 prosenttia tukkumyynnistämme. Viime vuonna avasimme toimiston Japaniin, kertoo toimitusjohtaja Milla Koukkunen Kaunisteelta.

Finpron järjestämän Finland Lifestyle Weekin yhteistyökumppanit ovat Habitare ja Design from Finland.

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, edistää ulkomaisia investointeja Suomeen ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen

Team Finlandin Finnish Lifestyle Asia -kasvuohjelma avaa myyntimahdollisuuksia suomalaisille lifestyle-brändeille Aasiassa. Kolmevuotisen, Finpron hallinnoiman ohjelman toimenpiteet tukevat markkinoille menon suunnittelua sekä auttavat jo markkinoilla toimivia yrityksiä laajentamaan myynti- ja partneriverkostojaan Japanissa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Maaliskuussa 2016 alkaneessa kasvuohjelmassa on mukana yli 40 yritystä.

Finland Lifestyle Week: lifestylefinland.jp

Lisätiedot:

Finpro: program director Jonna Wibelius (englanti, ruotsi), puh. 050 468 1764, jonna.wibelius@finpro.fi

Lisätiedot, kuvat: Katja Viitalähde-Annala, puh. 050 395 6084, katja.viitalahde-annala@finpro.fi