Fashion Centeristä uutta kasvua muotialalle

Lähde: Fashion Centerin tiedote 15.6.2017

Muotialan pienyrittäjien uusi toimitalo, Fashion Center, on valmistunut Vantaalle. Fashion Centerissä on uudet, kansainvälisen tason toimitilat 49 maahantuojalle, yritykselle ja agentille. Yhdessä ne edustavat lähes 200 kansainvälistä vaate-, kenkä- ja asustebrändiä. Uusi toimintaympäristö tarjoaa mahdollisuuden entistä tiiviimpään yhteistyöhön muotialan toimijoiden kesken. Sen myötä Fashion Centerin odotetaan luovan uutta kasvua koko muodin ja muotikaupan alalle. Taloon sijoittaneiden luottamus konseptiin on luja: rakennuslupahakemus toisen toimitalon rakentamiseksi on jo jätetty, ja talon odotetaan nousevan samalle tontille vuoden 2018 aikana.

Parhaillaan eletään suomalaisen muodin viennin nousukautta. Samaan aikaan myös kotimaassa on parannettu alan toimintamahdollisuuksia. Fashion Center on jo rakennuksena yli 12 milj. euron arvoinen investointi. Sen ovat rakennuttaneet suomalaisen muotialan pienyrittäjät yhdessä Takoa Investin kanssa ja se on ensimmäinen erityisesti muotialan tarpeisiin suunniteltu toimitalo Suomessa. Fashion Center syntyi tarpeesta luoda uusia kasvun mahdollisuuksia alan toimijoille ja kysyntä tiloille onkin ollut suuri: valmistunut talo on täynnä ja toisen toimitalon rakennuttamissuunnitelmat ovat jo pitkällä. Toiminnan keskittämisestä saman katon alle odotetaan merkittävää hyötyä.

Kasvua ja tehokkuutta yhteistoiminnasta

Muotikauppa on kaupan alan suurin työllistäjä Suomessa ja siinä toimivista yli puolet on välillisesti Fashion Centerin vaikutuspiirissä. Kun muodin alalla saadaan uutta toimintaa käyntiin ja kasvua aikaiseksi, sen vaikutukset ovat laajat”, sanoo Kari Heinonen Maki & Co Oy:sta, joka on yksi Fashion Centeriin muuttanut yritys. Uuden talon uskotaan ruokkivan uutta liiketoimintaa niin mukana oleville yrittäjille kuin heidän asiakkailleen. ”Uusi ympäristö inspiroi kehittämään uutta. Toisaalta, kun alan yrittäjät ovat läheisessä vuorovaikutuksessa keskenään, ideat kiertävät ja jalostuvat. Siten Fashion Center toimii jo miljöönä muutoksen moottorina”, jatkaa Tony Lassooy Lasessor Oy:stä.

Fashion Center on suunniteltu erityisesti tehostamaan sisäänostajien työtä. Yhdellä vierailulla he voivat tutustua useamman brändin mallistoihin ja vertailla niitä. Yhä useamman muotialan kivijalkaliikkeen erottautumis- ja pärjäämiskeino kilpailussa kansainvälisten ketjujen rinnalla on tarjota valikoimissaan niin vaatteita, kenkiä kuin asusteitakin. Fashion Center seuraa omassa toiminnassaan tätä trendiä: sisäänostajat löytävät tarvitsemiensa tuotekategorioiden mallistot samasta paikasta.

Uusia asiakkaita

Mahdollisuus saada uusia asiakkaita on merkittävin etu, jonka Fashion Center voi siellä toimiville yrityksille tarjota. Kun sisäänostajat tulevat tekemään ostoja itselleen tuttujen merkkien mallistoista, he näkevät talossa kulkiessaan myös uusia brändejä. Muita synergiaetuja ja kustannussäästöjä tavoitellaan järjestämällä yhdessä esimerkiksi postitusta, tapahtumajärjestämistä ja vartiointia.

Muotikauppa on murroksen tilassa kansainvälistymisen ja digitalisoitumisen myötä. Myös näihin haasteisiin voidaan vastata paremmin yhdistämällä talossa toimivien voimat. Esimerkiksi Baltian markkinat kiinnostavat monia, mutta aiemmin pienten yrityksien resurssit eivät ole riittäneet niiden tavoittelemiseksi. Fashion Center tarjoaa mahdollisuuden ponnistaa yhdessä isommille markkinoille. Tällä hetkellä viidesosa talon yrityksistä on suuntautunut myös vientiin. Useilla on Pohjoismaiden tai Pohjois-Euroopan myyntikonttorit Suomessa.

Kuluttajat tavoitetaan Outletin kautta

Kuluttajat pääsevät osallisiksi Fashion Centerin tarjonnasta kesän aikana avattavan Fashioncenteroutlet.com:n myötä. Se tuo myyntiin talossa toimivien brändien näytekappaleita ja erikoiseriä. Outlet toimii sekä verkkokauppana että kivijalkaliikkeenä. Siitä odotetaan erityisesti muodista kiinnostuneiden, yksilöllisiä vaihtoehtoja ja edullisia löytöjä etsivien kohdetta. Fashion Centerissä tullaan järjestämään myös kuluttajien keskuudessa suosittuja ystävämyyntejä neljä kertaa vuodessa.

Fashion Center on toimitalo ja muodin alan sisäänostajia sekä muita ammattilaisia palveleva kauppakeskus. Ensimmäisessä vaiheessaan se kokoaa saman katon alle yli 49 kenkä- ja vaatealan yritystä, maahantuojaa ja agenttia. Yhdessä ne edustavat lähes 200 brändiä ympäri maailmaa. Showroomien lisäksi Fashion Center on aktiivinen muotialan tapahtumien järjestäjä ja keskustelun herättäjä. Fashion Center sijaitsee Vantaan Vehkalassa, lähellä lentokenttää.

Talo on valmistunut toukokuussa 2017 ja se palvelee kesästä alkaen kaikkia muodin alan toimijoita.

Kuva: Jan Viljanen
Kuva: Jan Viljanen