Change Lingerien kysely: arkipukeutumisessa määrää istuvuus, mukavuus ja hinta

Changen selvityksen mukaan verkkokauppoja arastellaan vielä alusasuostoksilla

Arkipukeutumisessa ostopäätökset tehdään eri kriteerein kuin juhla-asujen valinnassa. Vaikka verkkokaupoista ostetaan runsaasti muita vaatteita, alusasuja halutaan yhä sovittaa ennen päätöksentekoa. Istuvuus on tärkein ostokriteeri sekä arki- että juhlakäyttöön tulevissa alusasuissa. Muuten valinnat tehdään yleensä eri perustein. Alusasuja ostetaan mieluiten alan erikoisliikkeistä, joissa tarjolla on asiantuntevaa apua oikean koon valintaan. Tulokset ilmenevät alusvaateketju Change Lingerien teettämästä kyselytutkimuksesta, johon vastasi yhteensä 1031 suomalaista 18–70-vuotiasta naista.

Alusasujen valinnassa istuvuudella on suurin painoarvo. Arkikäyttöön tulevissa alusasuissa se on tärkein valintaperuste 88 prosentille kyselyyn vastanneista naisista. Arjessa arvostetaan lisäksi mukavuutta (70 %), hintaa (49 %) ja alusasujen ulkonäköä (48 %). Edulliseen hintaan halutaan hyvin istuvat ja mukavat alusvaatteet, joiden ulkonäkö miellyttää.

Myös juhlatilaisuuksiin valittavissa alusasuissa istuvuus on tärkein valintakriteeri 78 prosentille vastaajista. Muuten valinta tehdään eri syiden perusteella. Juhlapukujen kanssa arvostetaan alusasujen muotoilevuutta (58 %), väriä (56 %) ja vasta neljänneksi mukavuutta (44 %). Hintaa miettii valintaa tehdessään vain alle viidennes vastaajista, kun taas arkipukeutumisessa hinta vaikuttaa ostopäätökseen joka toisella. Seksikkyys on tärkeää juhla-alusasuissa joka neljännelle, kun taas arkialusvaatteissa sitä haluaa korostaa vain 14 prosenttia vastaajista.

–  Ylivoimaisesti suosituin värisävy on musta. Valkoinen, nude ja punainen ovat myös suomalaisille naisille mieluisia alusasuvärejä. Nousussa ovat erilaiset vaaleanpunaisen, sinisen, turkoosin ja harmaan sävyt sekä kuviolliset kuosit. Vähiten alusasuihin valitaan ruskeaa, keltaista ja vihreää, mainitsee Change Lingerien Suomen ketjujohtaja Marjo Topi.

Alusvaatteet kuluvat säännöllisessä käytössä. Siksi niitä ostetaan yleensä useita kertoja vuodessa. Suurin osa eli noin 42 prosenttia vastaajista kertoo ostavansa alusasuja kaksi kertaa vuodessa. Kolmen kuukauden välein alusasuja hankkii yli kolmannes vastaajista. Vain kerran vuodessa tai harvemmin alusasuja hankkii joka kymmenes. Joka kuukausi alusasuja hankkii noin 6 prosenttia vastaajista.

Ostopaikalla on väliä

Alusasujen erikoisliikkeet ovat kyselyn mukaan suosituin ostopaikka alusasuille. Niissä asioi mieluiten 76 prosenttia kyselyyn vastanneista. Erikoisliikkeissä oikean koon ja liivimallin valintaan on helppo saada opastusta myyjiltä. Seuraavaksi suosituimpia ostopaikkoja ovat tavaratalot ja vaatteiden ketjuliikkeet, joista alusasuja kertoo välillä ostavansa joka kolmas vastaaja, sekä harvakseltaan yhtä moni. Lähes puolet vastaajista kertoo, että he eivät osta alusasuja ollenkaan verkkokaupoista. Suosikkipaikakseen verkkokaupan mainitsee 9 prosenttia vastaajista. Vähiten suosittu ostospaikka alusasuille ovat marketit.

Vaatekaupoilla ja verkkokaupoilla on suuri merkitys, kun haetaan ideoita pukeutumiseen. Vaatekaupoista ideoita hakee 79 prosenttia vastaajista, verkkokaupoista noin puolet. Muotilehdillä on myös merkittävä vaikutus pukeutumisideoihin (56 %). Muita merkittäviä vaikuttajia ovat ystävät, uutiskirjeet, pukeutumisen erikoismyymälät, blogit ja instagram.

 

Lisätiedot:

Change of Scandinavia Finland
ketjujohtaja Marjo Topi, puh. 040 900 3832, mt@change.com