Alusasukauppiaat hallitsevat verkkokaupan parhaiten

Ecommerce Foundationin tekemän tutkimuksen mukaan alusasujen vähittäiskauppiaat pärjäävät parhaiten verkossa. Palautusten määrä on vähäisin (30.4 %), ja sekä toimitus- että palautuskulut ovat alhaisimmat (4,18 € ja 4,86 €). Lisäksi alusasukauppiaiden asiakkaiden joukossa on eniten (53,7 %) niitä, jotka tekevät ostoksia useammin kuin yhden kerran. Vertailukohtana esimerkiksi miesten muodin osalta vain 30 % asiakkaista palaa ostoksille samaan verkkokauppaan.

Miestenmuoti pärjäsi huonoiten useilla tutkimuksessa käytetyillä keskeisillä suorituskykymittareilla. ”Tutkimus osoittaa, että miesten verkkoshoppailu on kohdennettua”, sanoo Eveline Poerink, Ecommerce Foundationin projektipäällikkö. ”He tietävät, mitä haluavat, eivätkä selaile monia sivuja ennen ostosten tekemistä. Tämä selittää myös sitä, että miestenmuodin osalta palautuksia on vähemmän kuin missään muussa tuoteryhmässä”.

Erimaalaisista vähittäiskauppiaista parhaiten suoriutuivat tanskalaiset, jotka pärjäsivät hyvin useimmilla keskeisillä suorituskykymittareilla. Esimerkiksi vain 25,5 % tanskalaisten muodin verkkokauppojen ostoskoreista jätetään lunastamatta, kun huonoiten pärjänneessä Isossa-Britanniassa koreista hylätään ennen kassaa jopa 57 %.

Kiinnostavaa on myös, että muotimaana tunnettu Italia ei pärjännyt vertailussa kovinkaan hyvin. Italialaisten kauppojen toimitus- ja palautuskulut ovat selvästi muiden maiden keskiarvoa korkeammat (8,22 % ja 10,31 €). Tulosta selittää mm. se, ettei Italia ole vielä kovinkaan kehittynyt verkkokaupan maa, toisin kuin esimerkiksi Tanska.

Raportti perustuu aineistoon, joka kerättiin tutkimalla 250 muodin vähittäiskauppiasta seitsemässä maassa (Alankomaat, Italia, Kreikka, Tanska, Saksa, Iso-Britannia ja Yhdysvallat). Tutkimus tehtiin yhteistyössä Ecommerce Europen kanssa. Tutkittavat tuoteryhmät olivat naistenmuoti, miestenmuoti, alusasut, lastenmuoti ja jalkineet. Lisätietoja tutkimuksesta antaa Muotikaupan Liitto ry.