Aalto-yliopiston ja H&M:n yhteistyöprojekti saa jatkoa

Lähde: Aalto-yliopiston tiedote

Aalto-yliopiston ja H&M:n yhteistyöprojekti saa jatkoa

Muotijätin designosasto toivottaa tervetulleeksi kolme Aallon muotoilun opiskelijaa.

Aalto-yliopiston tekstiili- ja muotisuunnittelun opiskelijat kutsuttiin syksyllä mukaan projektiin, jossa heidät haastettiin suunnittelemaan kuosi- ja tekstiilimallisto valitsemalleen H&M:n asiakasryhmälle vuoden 2017 syksyn/talven mallistoon.

Projektin päätyttyä H&M palkitsi kolme opiskelijaa, Netta Törmälän, Helmi Liikasen ja Kristiina Hansen-Haugin, harjoittelujaksolla Tukholmassa, jonne he suuntaavat tulevana keväänä.

Projekti järjestettiin ensimmäistä kertaa viime vuoden syksynä, jolloin se toimi ponnahduslautana monelle muotoilun opiskelijalle, kuten H&M:lle palkatulle Laura Kunnakselle.

”Kokemukseni on ollut todella hyvä. Aloittaessani harjoittelun koin heti ensimmäisestä päivästä kuuluvani tiimiin. H&M on täynnä erilaisia mahdollisuuksia, ja positiivisuudella, ahkeruudella, nöyryydellä ja oma-aloitteisuudella pääsee siinä talossa pitkälle. Harjoittelu on myös loistava tilaisuus saada oikea työpaikka. Kevään jälkeen tein kuukauden visiitin Suomeen, jonka jälkeen palasin takaisin H&M-tiimiin”, Kunnas kertoo.

Helmi Liikanen, Kristiina Hansen-Haug ja Netta Törmälä. Kuva Eeva Suorlahti.

Tekstiili- ja muotisuunnittelun kärkeä

Yliopiston ja muotitalon yhteistyöprojekti tarjosi kaikkiaan 17 opiskelijalle mahdollisuuden luoda toimeksiannon mukainen eheä ja toimiva kuosimallisto ammattilaisten ohjauksessa.

”Projekti toteutettiin nyt toista kertaa tavoitteena vahvistaa suhdettamme Aalto-yliopiston kanssa ja löytää nuoret lahjakkaat printtidesignerit. Aalto on globaalissa mittakaavassa korkeatasoinen tekstiili- ja muotisuunnitteluyliopisto. Viime vuosi oli menestys, saimme Helsingin-finaalin jälkeen Aallosta tiimiimme 12 työharjoittelijaa. Olen iloinen, että osa heistä, kuten Laura Kunnas, työllistyi meille”, sanoo H&M:n edustaja Maria Olofsgård Jegéus.

”Projektin jälkeen järjestämme korkeakoululla rekrytointihaastattelut, joihin voivat osallistua myös muut projektiin osallistuneet opiskelijat. H&M haastattelee myös alumnejamme ja opintojensa loppuvaiheissa olevia opiskelijoita, jotka ovat kiinnostuneita työpaikasta yrityksessä”, kertoo tekstiilisuunnittelun professori Maarit Salolainen.

Aalto-yliopistossa projektia on vetänyt professori Maarit Salolainen ja tiiviisti mukana projektissa ovat olleet tekstiilisuunnittelun lehtori Maija Fagerlund ja vaatesuunnittelun lehtori Ilona Hyötyläinen. H&M:ltä projektia veti suunnittelijoita työkseen rekrytoiva Maria Olofsgård Jegéus ja opiskelijoiden mentorina toimi printtisuunnittelija Rafaela de Campos.